Elevene ved Sjøskogen skole lager forestilling mot fremmedfrykt

12.02.2019

Elevene ved Sjøskogen skole i Ås har laget danseforestilling om frykten for det ukjente. Forestillingen er et samarbeid mellom Kulturskolen i Ås, Vitenparken og en gresk barneskole. 

Tekst og foto: Knut Werner Lindeberg Alsén

Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén

Lærer Anders Kokkvold ved Sjøskogen skole forteller at han fikk gåsehud etter første gjennomkjøring med dans- og musikkgruppen tilstede

- Det var veldig gøy å se at elevene tørr å utfolde seg i musikk og dans. Dette blir faktisk mye bedre enn jeg forventet på forhånd, sier Kokkvold.

Anders Kokkvold. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Anders Kokkvold. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén

Anne Horten forteller at lærerne på Sjøskogen skole var usikre da de startet opp prosjektet. Selv kjente hun på frykten for det ukjente, siden hun ikke visste hva hun gikk til.

- Dette var vanskelig, siden man som lærer ønsker å ha mest mulig kontroll. Vanligvis har vi en plan for hva som skal skje, men det hadde vi ikke da prosjektet startet, sier hun.


Anne Horten. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Anne Horten. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén

Kulturskolen sitt opplegg handler om å forme veien mens man går, med elevene som medskapere. - Vi ble tatt med ut på tynn is. Men har vært fint å delta på et prosjektet som formes underveis, fra en idé til forestillingen «Xenophobia». I ettertid ser vi at vi lærere har mye å hente med oss inn i skolehverdagen med erfaringene vi har fått gjennom prosjektet, forteller Horten, som mener det er veldig bra at de har hatt en grunnskole fra Athen med i prosjektet.

- Elevene har fått lære litt om gresk mytologi knyttet til sanser, og frykten for det ukjente. Hellas har også vært en viktig inspirasjonskilde til selve forestillingen. Det er kult å ha med oss en grunnskole fra Galatsi kommune i Athen. Vi ser i dette samarbeidet at vi egentlig arbeider med de samme temaene i begge land, men på forskjellige måter. Vi tenker både likt og ulikt med forskjellig vinkling. Lærerne i Norge har hatt jevnlig kontakt med de greske lærerne underveis, forteller Horten.

Bak forestillingen står koreograf og danselærer Rebecca Holm som har hatt ansvaret for koreografi og dansedelen i prosjektet. Sammen med musiker Svein Erik Ånestad og elevene på syvende trinn ved Sjøskogen har hun skapt forestillingen «Xenophobia».

- Gjennom disse ukene vi har arbeidet med elevene, har vi prøvd ut ulike type bevegelser som er annerledes, både behagelige og ubehagelige. I tillegg har det vært viktig å vise frem dette for de hverandre,sier Holm.

- Under reisen over havet ønsker vi å vise stress og redsel med kroppen. Vi spiller på lys og mørke. Underveis har vi øvd på at de må stole på hverandre. Og det har gått veldig bra, sier Holm. 

Rebecca Holm. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Rebecca Holm. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén

Musikken til forstillingen er egenprodusert av elevene, under ledelse av kulturskolelærer og gitarist Svein Erik Ånestad, som blant annet er kjent fra Ås-bandet Jazzetaten.

- Som hjelp til musikken vi har skapt, har brukt en del elektroniske dingser og «kaos-pader», sammen med trommer, bass, keyboard og gitar. Vi har fulgt sekvensene til koreografien og laget en del musikk som både er skummel og rytmisk. Den rytmiske delen har elevene stor sett laget på egen hånd. Hele musikkdelen er bygget opp lag på lag. Og vil bli spilt live under forestillingen, sier Ånestad.

Svein Erik Ånestad. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Svein Erik Ånestad. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén

Vitenparken
Vitenparken i Ås er del av Sjøskogen-prosjektet. Elevene ved Sjøskogen deltatt på flere undervisningsopplegg som del av møtet med det ukjente. Her har målsettingen vært å sette fokus på ubehaget man kan føle når man blir utsatt for situasjoner der man ikke vet hva som skal skje. Det kan være møtet med ukjent mat, lyd og syn. 

  - Vi har også lagt inn spenning og et konkurranseelement slik at elevene lettere kunne utforske den ukjente,forteller pedagogisk leder Aiyana Hudgins i Vitenparken.


Aiyana Hudgins. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén
Aiyana Hudgins. Foto: Knut Werner Lindeberg Alsén

Avsluttes med forestilling
Sjøskogen-prosjektet avsluttes med forestillinger på Sjøskogen skole på Vinterbro torsdag 18. februar. Fordi en skole fra Athen er med i prosjektet, har prosjektet mottatt støtte fra det greske private fondet Bodossaki Foundation. Prosjektet er også del av Den kulturelle skolesekken, drevet av Kulturskolen i Ås.

Støttet av Bodossaki Foundation